(Březen 2018)   Cenově dostupné klasiky byly vrcholem novoročních aukcí
Začátek každého roku je obdobím, které ukáže trend na celý rok.  V lednu a únoru se koná množství vícedenních aukcí v Arizoně, pořádaných renomovaných aukčními domy.  Nové majitele zde najdou tisíce automobilů.  Výsledky letošních aukcí naznačují změnu klasického trhu s automobily. Nebylo to totiž žádné rekordní období.   Celkové výsledky byly mnohem nižší než v roce 2017. Samozřejmě se našli kupci na speciality za miliony dolarů, ale zdálo se, že poptávka po špičkových modelech je nižší.  Mnohem větší pozornosti se však dostalo největšímu segmentu trhu – cenově dostupným klasickým automobilům.

Mimořádné a drahé klasiky zůstaly neprodány
Sběratelé a fondy se zdají náročnější.  Z toho, co jsme viděli, je stále těžší prodat drahocennou klasiku bez prominentní historie a dokladů.  Nerealizované aukce byly běžné u renomovaných aukčních domů, například RM Sotheby’s, Gooding & Co. a Bonhams. Dokonce ani nabídka 7 milionů dolarů za Hitlerův Mercedes nedosáhla na rezervu.

Dostupné klasiky ovládly aukce
Hitem roku 2018 pro většinu aukcí v Arizoně byly cenově dostupné klasiky.  Nedostává se jim stejného věhlasu jako autům za miliony dolarů, ale jsou to nakonec tyto vozy, které většina lidí kupuje.  Podle Hagerty se zvýšily zejména ceny amerických klasik. Aukční ceny první generace Camara se zvýšily o 7% oproti loňskému roku a Corvette C3 dokonce o 9%.

Zároveň se projevila větší ochota k utrácení u zahraničních kupců.  Díky příznivému kurzu eura a libry byl u těchto kupců patrný vyšší zájem o americká klasická auta.

Barrett Jackson byl mimořádně úspěšný díky svým prodejům bez rezervy, tzn. automobil se prodá za nejvyšší dosaženou cenu, byť je třeba velmi nízká.  Během své 9-denní dražby bylo možní vidět mnohé:  1965 Pontiac LeMans GTO Cabrio se prodal za $27.500 oproti tabulkové ceně $ 65.900 podle Hagerty,  1949 Chrysler Town a Country Convertible se prodal za $58.240 oproti odhadované ceně $100.000.

Co z toho vyvodit?  Novější automobily, šedesátá a sedmdesátá léta se dostávají do hledáčku sběratelů.  Těchto aut bylo vyrobeno mnoho, ale také jich mnoho každý rok ubývá a jejich hodnota stále roste.  Možná pomalu, ale jsou jistotou.  A lze s nimi jezdit.